czwartek, 5 lipca 2018

Ścieżki edukacji teatralnej

Akcja jest taka, że do teatru fajnie jest sobie czasem przyjść, pooglądać i poklaskać. Ale samo oglądanie spektakli nie wystarczy by mieć jakieś większe pojęcie o teatrze. W szkole wiadomo jak to jest, więc skąd młodzi mają czerpać tę wiedzę? 

Arti Grabowski - Raport Panika fot. Mariusz Kopiecki (@something_at_somewhere)

Wydaje mi się, że najłatwiej będzie powiedzieć tutaj o warsztatach teatralnych i przeróżnych projektach. 
W wielu miejscach organizowane są projekty Lata w Teatrze, jakieś warsztaty z okazji i bez okazji, pełno jest też wspaniałych festiwali młodzieżowych, na które zapraszani są twórcy teatru, którzy prowadzą warsztaty dla uczestników. 

fot. Paloma de la Fuente (Paloma Rockcorn Photography)

Jednym z takich projektów na festiwalu jest Młody Off na Kontrapunkcie. Obie brałyśmy w nim udział i bardzo miło go wspominamy. 
W planie naszych zajęć znajdowały się warsztaty teatralne i merytoryczne, te pierwsze poprowadzili Krzysztof Gmiter, Marek Kościółek oraz Daniel Jacewicz, a te drugie Iwona Konecka, Agata Kędzia i Alicja Brudło. 
Ponadto, z warsztatów merytorycznych powstały dwa panele dyskusyjne, które uczestnicy dwóch grup przygotowywali na warsztatach z dziewczynami. 
Pierwszym tematem poruszanym na panelach był teatr młodzieżowy, o którym ostatnio pojawił się post (HOP do posta), drugim - alternatywne ścieżki edukacji teatralnej, o których właśnie mowa.

źródło:wydarzenie Młodego Offu

Kiedy przychodzi do podjęcia tematu ścieżek edukacji teatralnej, pierwszym co nasuwa się na myśl jest oczywiście lekcja wiedzy o kulturze czy języka polskiego. Mogą to być także wyjścia do teatru organizowane przez polonistów lub jasełka szkolne. Ogólnie mówiąc, pierwszym miejscem edukacji teatralnej jest szkoła.

Układ Formalny Słowo na G fot. Mariusz Kopiecki (@something_at_somewhere)

Ale niestety tam o teatrze mówi się niewiele. Przy antycznych dramatach wspomni się o budowie teatru greckiego, przy Szekspirze o elżbietańskim i czasem pójdzie się na adaptację lektury albo zaprosi się jakąś grupę, by zagrała na sali gimnastycznej, bo taniej.
Wiedza o kulturze jest tylko przez rok, dopiero w pierwszej klasie szkoły średniej. Często jest też tak, że nawet nie zdąży się z programem dojść do działu “teatr” przy jednej godzinie w tygodniu.
Widząc taką beznadzieję chce się załamać ręce i rzucić to wszystko w kąt, bo w sumie to nie ma po co drążyć tematu.

Kolektyw Polka Spis Kobiet fot. Monika Bielenis (Monika Bielenis Fotografia)

Nasuwa się wiele pytań, które jednak nie pozwalają dać sobie spokoju z tą kwestią.
Skoro szkoła nie daje ludziom możliwości poznania teatru, to są przecież jego pasjonaci. Więc teraz trzeba by się zastanowić

JAK SPRZEDAĆ ZAJAWKĘ?


fot. Monika Bielenis (Monika Bielenis Fotografia)

Bywają tacy zapaleńcy, którzy prowadzą ciekawe “kampanie” związane z naborami do grup teatralnych albo zachęceniem nowych osób do teatru. Czasem są to akcje prowadzone na korytarzach szkolnych, czasem są to zajęcia w formie warsztatów dla uczniów.
Anna Sadowska zdradziła nam na jednym z paneli, że nawet nie przyznaje się do tego, że to, co robi jest związane z teatrem - i jakoś działa.

fot. Judith Ferreras

Gdy już mniej więcej powiedziane zostało o tym gdzie znajdziemy możliwość edukacji teatralnej przejdźmy do ważniejszego pytania

PO CO?


Twórców teatru jest wielu. Oddalę się od tych twórców z teatrów instytucjonalnych i skupię się na offie. Jak na razie ma kto robić rzeczy, ale ktoś też musi przejąć pałeczkę, gdy tych obecnych zaczyna pochłaniać co innego.

Teatr Elipsa Wianki wiły, mamiły fot. Judith Ferreras

Są też tacy, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę i doświadczenie, niektórym potrzebne jest to do rozwoju osobistego a niektórym tylko do zwiększania doświadczeń głównie zawodowych. Pasjonaci z biegiem czasu też zaczynają chcieć coraz więcej.

Katarzyna Dominiak Z innej Gliny fot. Dawid Zieliński

Bardzo miło czytało mi się Wasze komentarze pod ostatnim postem, bardzo lubię czytać Wasze opinie, szczere wypowiedzi, takie prosto z serducha.
Zatem dziś też spytam Was o coś osobistego


Skąd wy dowiadujecie się o teatrze? Co jest źródłem tego, czego do tej pory w swoim życiu wiecie o teatrze?

Może to być wiedza teoretyczna, praktyka, znajomość repertuarów teatrów i świadomość działań artystycznych w okolicy.


Dawajcie znać!



buziak,
AG























Zdjęcia, które oglądacie w poście są autorstwa Mariusza Kopieckiego, Palomy de la Fuente, Moniki Bielenis, Judith Ferreras, Dawida Zielińskiego, jedno pochodzi z facebookowego wydarzenia Młodego Offu. 

19 komentarzy:

  1. W zasadzie teraz o teatrze mało się mówi i jedynie skąd czerpię wiedzę to z lekcji języka polskiego, od mojego kolegi (jest aktorem teatralnym i filmowym) i z Waszego bloga.
    Wiedzę o kulturze dopiero będę mieć, więc zobaczymy, ile stamtąd się dowiem.
    Pozdrawiam!
    My blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety mało się mówi, a można by było mówić wiele ciekawego!
      Buźka

      Usuń
  2. kiedy ja byłam w teatrze... jeju ostatni raz chyba w podstawówce na wycieczce
    szkoda że tak rzadko tam chodzę, a tam takie fajne przedstawienia :)
    świetny wpis :)
    pozdrawiam

    mojaszafamodnaszafa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do wybrania się i nadrobienia zaległości :)

      Usuń
  3. Uwielbiam teatr i kiedy mam tylko okazję chętnie do niego idę
    http://the-rose-style.blogspot.com
    ig;rozadryzner

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajne podeszłaś do tego tematu - rzeczowo i realistycznie... bo skąd czerpać wiedzę o teatrze?
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Starałam się przekazać wszystko to co najistotniejsze i bardzo się cieszę, że mi się udało :)

      Usuń
  5. Świetne są takiego typu spotkania teatralne.
    U mnie w mieście odbywają się jedynie jakieś wakacyjne przedstawienia dla dzieci.
    Ja o teatrze dowiaduję się z plakatów zazwyczaj.
    Mój blog :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama będąc młodsza byłam na kilku warsztatach, występowałam też na scenie, z czasem się skończyło moje zainteresowania, ale bardzo mile wspominam te czasy. :)

    Pozdrawiam
    Sara's City

    OdpowiedzUsuń
  7. Great post! I'm following you now and I hope that you'll follow me to.
    xo

    https://ccaammblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja kiedyś marzyłam żeby udzielać się w teatrze, ale kompletnie się do tego nie nadaję :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Mój chłopak przez trzy lata w liceum udzielał się w Licealnym Teatrze Muzycznym. Przyznam, że to była super sprawa, bo jak już coś robili, to wychodziło to naprawdę świetnie i zjeżdżała się cała okolica, żeby ich oglądać. Jak na szkolny teatr z niewielkiego miasteczka, osiągnęli sukces, a z roku na rok tworzą coraz lepiej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałabym bardzo kiedyś zobaczyć jakiś ich spektakl :)

      Usuń
  10. Zawsze chciałam się wybrać na warsztaty teatralne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam z całego serduszka! Naprawdę warto :D

      Usuń
  11. Kocham teatr i pamiętam, że od dziecka chciałam być aktorką, jednak zwykła szkoła LO nie rozwija do dalszej drogi na tej płaszczyźnie :( Pozdrawiam i zapraszam na:
    magdabobruk.blogspot.com :**

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa tematyka wpisu. Jeszcze nigdy o tym nie czytałam. :)


    Zapraszam do mnie:
    BLOG

    INSTAGRAM
    Odwdzięczam się za każdą obserwacje :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja chyba najwięcej w tej dziedzinie zawdzięczam swojej mamie, wychowawczyni klas 1-3 i anglistce w liceum. Tak naprawdę tylko w tych momentach stykałam się z teatrem. Ja sama bardzo teatr lubię, ale nie jako artysta, bo do tego zdecydowanie brak mi umiejętności, ale uwielbiam oglądać. Czasami są przedstawienia uliczne czy festiwalowe (prawie zawsze doskonałe), a czasami normalne w budynku, uwielbiam i klasykę - "Wesele", "Tango", "Król Lear", i nowoczesne takie jak sztuki na podstawie książek Schmitta, "Klaps! 50 twarzy Greya" (doskonale dowcipny spektakl) albo o - "Anioły w Ameryce"... Ale chadzam tylko do teatrów gdzie można złapać zniżki, bo na teatr pełnopłatny to rzadko mnie stać...

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za wizytę! Zostaw po sobie ślad :)

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.